onsdag 20 januari 2010

Med glasögon i bagaget

Hade den stora förmånen att agera lite av reseledare på turen. Otroligt roligt, lärorikt, inspirerande, trevligt, rörigt, tacksamt, tröttande och givande på alla sätt och vis. Tack alla goa, professionella medarbetare för att ni bidrog till en högkvalitativ studieresa! Och för att ni var så snälla mot reseledarpraktikanten J

Hela gänget var otroligt på G redan när vi samlades på Landvetter för en gemensam start på resan. Vi pratade om vår vision ALLA SKA LYCKAS, vikten av att TÄNKA VIDARE och om vilka olika sorters glasögon vi skulle använda för att fokusera och få ut mesta möjliga av det vi skulle få uppleva.

Själv var jag utrustad med en hel resväska med glasögon och jisses vad jag såg! Genom framtidsglasögonen fick jag bekräftat min bild av att en relevant skola för framtiden är tydligare, kreativare, flexiblare och mer inspirerande skola än den vi har idag.

Ledarskapsglasögonen kompletterade med en kristallklar bild av den enormt stora betydelsen av visionärt pedagogiskt ledarskap för att framtidens skola ska bli verklighet.

Genom föräldraglasögonen fick jag än en gång se hur livsviktigt det är att mina och andras barn får möjlighet att utvecklas till skapande, initiativtagande, kommunicerande, självständiga, trygga individer som tycker det är självklart att tänka vidare.

Pedagogglasögonen satte fokus på vikten av en förändrad kunskapssyn och hur vi värderar resultat, på vikten av att följa processer och hur betydelsefull lärarrollen är för att hjälpa eleverna att utveckla fler och nya kompetenser och förmågor.

Med skolutvecklarens glasögon på näsan såg jag det enorma värdet i nätverkande och samverkan mellan människor och kompetenser, något som väckte en hel del tankar. I en tillverkningsindustri förbättrar man produkter och produktivitet genom att investera i underhåll av sin maskinpark, olja och putsa, bygga om, reparera, förstärka och förändra. I skolan är det människor som är maskinerna i produktionen, pedagoger som ska leverera bästa möjliga produkter av högsta möjliga klass. Produkter som ska hålla en hel livstid! Att möta andra lärare och elever, besöka deras arbetsplatser, utbyta erfarenheter, bolla tankar, tips och idéer, se nya lärmiljöer, pröva olika pedagogiska redskap och ta del av forskning om skola och skolutveckling är en investering i världens bästa pedagogunderhåll!

Kristina Björn, IT-ledare BUF

1 kommentar:

  1. DEt var nog en fantastisk resa med eller utan glasögon =) Men som du avslutar inlägget, vi som jobbar i skolan måste få chans till betydligt mer utbyte med andra i samma situation. Fler studiebesök och fler möten mellan pedagoger från andra ställen. Det är genom utbyte vi kommer framåt. Varför uppfinna hjulet fler gånger när man kan förbättra det som redan finns.

    SvaraRadera