tisdag 26 januari 2010

BETT

Hej alla!
Nu har jag hunnit smälta en del av alla intryck och tankar som "anföll" mitt lilla huvud i London! Det var verkligen en givande resa och jag kunde ta med mig mycket, även om jag inte är den tekniska människan.

Vi har skrivit i sand, på pergamentrullar, på griffeltavla, med penna och papper, ja genom historien har vi haft olika verktyg att förmedla kunskap. Nu är vårt verktyg, DATORN, ett verktyg som ger våra ungdomar otroliga möjligheter att söka och förmedla kunskap. Ska vi i dagens samhälle inte ge ungdomarna denna möjlighet? För mig känns det ännu mer självklart att vi måste "hänga med" i våra ungdomars verklighet. Tekniken rullar fort, fort, det blev jag påmind om på BETT-mässan. Det är inte helt lätt att hänga med i svängarna och det är inte heller det tekniska delarna som intresserar mig.

Jag fick många bevis på att fastän vi nu har ett fantastiskt verktyg och teknik långt över min förståelse,så kan inget ersätta oss, vi som "en som går med", alltså en pedagog! Flera av föreläsarna poängterade vikten av att vi som pedagoger inte längre är "givare av kunskap utan handledare" . Vi ska handleda våra elever till att bli självständiga och kreativa kunskapssökare.

Givetvis måste vi ha pedagoger även i framtidens skolor, datorerna ersätter inte en människa. Pedagogik, metodik, värdegrund och bemötande, allt är fortfarande lika viktigt men på ett annorlunda sätt.

Då var det allt för denna gång, jag återkommer med fler tankar kring elever i behov av särskilt stöd!

1 kommentar:

  1. Javisst är det en spännande resa vi får följa med på...med alla nya verktyg som dyker upp...
    Ser fram emot att få läsa och höra om alla hjälpmedel man kan använda till de som behöver extra stöd.

    SvaraRadera